Tuning mechaniczny

 

*Dobrym sposobem zwiększenia mocy w naszym motorze, bez skrócenia żywotności silnika, jest zamontowanie wypełniaczy wału korbowego. Wymontowując wał zauważysz na pewno w jego przeciwwagach otwory. Należy jak najdokładniej wypełnić je korkiem ( koniecznie takim od wina ). Wypełniacze te powodują zmniejszenie szkodliwej objętości skrzyni korbowej, a co za tym idzie, większe sprężanie wstępne. Korki te powinny być węższe o ok. 2-3 mm od otworu, gdyż po ich montażu należy przestrzeń między korkiem a przeciwwagą wypełnić żywicą epoksydową. Po jej zaschnięciu bardzo dokładnie polerujemy wał, tak, aby korek idealnie równo przylegał do otworów.

* Aby nasz Simson jechał szybciej ( niestety spadnie wtedy jego moc ) możemy zamienić zębatkę łańcucha z przodu na większą o jeden ząb ( jak dla mnie optymalna jest zębatka 16-sto lub 17-sto zębowa, nie więcej ). Z tyłu czynimy odwrotnie i zmniejszamy liczbę zębów.



* W silniku powinniśmy zająć się także tłokiem i cylindrem, a dokładniej to jego kanałami płuczącymi, dolotowym i wydechowym. Kanały te należy dokładnie wypolerować bardzo drobnym papierem ściernym prostopadle do kierunki przepływu mieszanki. Następnie przechodzimy to tłoka. Pracy przy tłoku nie ma zbyt dużo, należy starannie ( na "lustro" ) wypolerować jego wewnętrzną część.

* Można założyć cylinder o pojemności 60 cm3 i głowicę, co da silnikowi wyczuwalny wzrost mocy. Wymiana na cylinder o pojemności 70 cm3 to wzrost mocy z 3,7 KM do 5,6 KM. Po przeróbce silnika na tą pojemność musimy zastosować ustawienie zapłonu takie jak w oryginalnym simsonie S70, czyli: kąt wyprzedzenia zapłonu ma wynosić 1,4 mm przed ZZ. Pamiętajmy żeby przy okazji przed założeniem nowego, większego cylindra zmienić łożyska i sprawdzić stan wału korbowego. Gdy zakładamy cylinder o pojemności 70cn3 trzeba rozwiercić kartery na rozmiar taki żeby wszedł cylinder w kartery.



* Dobre efekty daje też zabawa z układem wydechowym. Najlepsze rozwiązanie to zakup sportowego tłumika z komorą rozprężną ( koszt tłumika Leo vince wynosi 360zł, ).



* Założenie sportowego
gaznika np. Amal 19 i łożysk na wał FAG do 22000 obr./min. da na pewno naszemu Simsonowi wyczuwalny wzrost mocy. Poza tym możemy podnieść nieco iglicę w gaźniku, co wzmocni nasz motor, ale będzie on zużywał więcej paliwa. Pamiętajmy, aby czynić to z niezwykłą dokładnością.

              

* Możecie pobawić się także w wymianę filtra powietrza na sportowy ( co zwiększy dopływ powietrza do gaźnika )

* Wymiana kosza sprzęgłowego da więcej v-max ale straci na mocy.

* W simsonie można założyć skrzynie biegów o 5 lub 6 przełożeniach. Taka skrzynia wskazana jest do simsonów bo grubszym tuningu mechanicznym.

WSTECZ